Obniżenie progu podatkowego i podwójna ulga podatkowa
W Symfonii R2Płatnik możesz ustawić naliczaną zaliczkę na podatek dochodowy na 12% oraz zastosować podwójną ulgę podatkową. Dotyczy to sytuacji, gdy pracownik złożył oświadczenie, że w danym roku podatkowym będzie rozliczał się wspólnie ze współmałżonkiem, który nie przekroczy pierwszego progu podatkowego – lub samotnie wychowuje dziecko, które nie osiąga dochodów wyższych niż 12-krotność kwoty renty socjalnej – z wyłączeniem renty rodzinnej.
Ustawianie obniżenia progu podatkowego i ulgi podatkowej
- Otwórz ewidencję Urząd Skarbowy i przejdź na zakładkę Podatek.
-
Zaznacz opcję Obniżenie progu podatkowego. W
Historii pola – ikona niebieskiej kartki – możesz również
ustawić daty, w których obniżenie progu ma obowiązywać. Opcja ta jest przydatna,
gdy w trakcie roku zmienia się sytuacja pracownika, w szczególności:
- Po zawarciu małżeństwa – na wniosek pracownika chce być rozliczany wspólnie ze współmałżonkiem.
- Na wniosek pracownika przestaje być rozliczany wspólnie ze współmałżonkiem.
- Samotnie wychowuje dziecko.
Zasady preferencyjnego opodatkowania – w tym dla osób samotnie wychowujących dzieci – określa art. 6 Ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Funkcja Obniżenie progu podatkowego ustawia stałą stawkę podatku w wysokości 12%. Nadpłata wynikająca z przekroczenia łącznej kwoty pierwszego progu podatkowego jest rozliczana przez pracownika w zeznaniu rocznym składanym wspólnie ze współmałżonkiem.
R2Płatnik Nowy R2Płatnik -
Ustaw ulgę podatkową zgodnie ze złożonym PIT-2. Dostępne
opcje:
- 1/12 (x1) – stosowanie ulgi podatkowej u jednego płatnika.
- 1/24 – stosowanie ulgi podatkowej u dwóch płatników jednocześnie.
- 1/36 – stosowanie ulgi podatkowej u trzech płatników jednocześnie.
- 1/12 + 1/12 (x2) – stosowanie podwójnej ulgi podatkowej u jednego płatnika.
- 1/24 + 1/12 – stosowanie połowy własnej ulgi oraz całej ulgi za niepracującego współmałżonka lub dziecko.
- 1/36 + 1/12 – stosowanie 1/3 własnej ulgi oraz całej ulgi za niepracującego współmałżonka lub dziecko.
R2Płatnik Nowy R2Płatnik
Kiedy stosować ten artykuł
- Pracownik złożył oświadczenie o wspólnym rozliczaniu ze współmałżonkiem i chcesz ustawić obniżenie progu podatkowego.
- Pracownik samotnie wychowuje dziecko i chcesz zastosować podwójną ulgę podatkową.
- Chcesz ustawić odpowiednią wartość ulgi podatkowej zgodnie z PIT-2.